Phoenix Vocals wat doen wij

Workshops 2023

Workshop 1: Theatersport - improvisatietheater

Marleen van der Loo

Marleen van der Loo

Theater Marleen is als zangeres en actrice al ruim 25 jaar actief in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en België.

In Nederland speelde ze hoofdrollen in musicals als Elisabeth (Elisabeth), Evita(Mistress), MAMA MIA!(Donna), Aida(Amneris), 3 Musketiers(Anna en Milady), Nine(Claudia), Hello Dolly(Irene), Footloose(Vi), Cats(Gumby), Ciske de Rat(Suus en tante Jans), 1953-de Musical(Willemien), Kruimeltje(Koster), Aspects of Love(Rose), Love Story(Moeder), Tom’s Magische Speelgoedwinkel(Hera) en Liften (Karlijn) en Come From Away (Beulah).

In Duitsland werkte ze als country zangeres voor Warner Bros en speelde ze in de musical Cyrano (Chaperonne).

In Wenen maakte zij deel uit van de wereldpremière cast van de musical Tanz Der Vampire (o.a.Sarah) onder regie van Roman Polanski.

In Vlaanderen speelde zij hoofdrollen in de musicals Ben X(Moeder) , Een leven zonder jou(Roos), Wickie de Viking(Ylva), Muerto(Theresita), Chaplin(Hannah) en Mama Mia(Donna). Ook maakte ze bij Music Hall van 2017 tot 2020 deel uit van de vaste cast van de concerten reeks The Best of Musicals.

Regie/choreografie Marleen is in het semi professionele circuit als regisseur, scriptschrijver en choreograaf al jaren actief bij gezelschappen en beroepsopleidingen als Fontys (Tilburg), Studio 26 ( Velp), Theater deLeeuw (Arnhem) en Sempre Sereno (Wageningen).

Ze schreef en/of regisseerde onder andere: Parade 2016, 3 Musketiers 2017, Shrek 2018, The Addams Family 2018, Honk 2018, Side Show2019, Hamelen 2019, Man op Duivelseiland 2019, Rent 2019, Waitress 2020, Het Ministerie van Fantastische Zaken 2020, de Notenkraker 2020, Next to Normal 2021 en Fame 2022.

Televisie en film Was 3 seizoenen te zien in de Studio100 soapserie Topstars, een gastrol in Zie ze vliegenspeelde een hoofdrol in de telefilm vroeger en zo en trad eenmalig op in de serie Van God Los. Inde in 2023 uit te komen kortfilm Niets te Kiezen speelt ze de rol van Els.

Grote naamsbekendheid kwam met de televisie programma’s A Star is Born en Op Zoek Naar Evita. Haar stem is te horen in diverse tekenfilms en bioscoopfilms als the Rugrats in Paris, the Rugrats go wild en Jimmy Neutron. En real life action series als Disney’s Woolfblood (Emma)

PrijzenWas genomineerd voor een John Kraaijkamp Musical Award voor haar rollen in: Hello Dolly(2005), Footloose(2007),1953-de musical(2011), Love Story(2014) en Come From Away (2022). In Wenen won zij een publieksprijs voor haar rol als Sarah in Tanz Der Vampire(1999)

Workshop 2 : An introductie to vocal core

Rein Kolpa

Rein Kolpa

De tenor Rein Kolpa heeft zijn opleiding genoten aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam waar hij in 1992 bij Margreet Honig afstudeerde. Hij kreeg direct een tweejarig contract bij de studio van de Opera in Keulen, waar hij veel rollen heeft gezongen.

Inmiddels heeft hij een breed repetoire opgebouwd van oratoria en liederen tot opera, musical en operette en heeft hij gewerkt met diversen dirigenten waaronder Rene Jacobs, Gustav Leonard, Joop Schets, Jos van Veldhoven, Frans Bruggen en Jan–Willem de Vriend. In de KRO-serie in Vredenburg heeft hij de tenorpartij in de “Liebeslieder Walzer” van Brahms gezongen. Rein Kolpa was in 1995 finalist in de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie.

 

Rein Kolpa heeft ook verschillende rollen gezongen in o.a. Die Kölner Oper, Staatsoper Braunschweig, in The Broomhill Summerfestival in Kent, bij De Nederlandse Opera, de Vlaamse opera, Opera Groningen, Opera-Zuid, en De Nationale Reisopera. Ook in “Ahoy” in Rotterdam heeft Rein Kolpa gezongen in de opera “Pagliacci” van Leoncallo als Peppe, en in Carre in “L’Orfeo” van Monteverdi. In 2007 zong hij de rol van Cornelis Tromp in de nieuw geschreven opera “Bestevaer”. In 2013 was Rein nog te zien in “JHeronimus”; een nieuw geschreven opera over Jheronimus Bosch.

 

Rein heeft ook verschillende rollen in operettes gezongen waaronder Janczi in “Victoria und ihr Husar”, Pappacoda in “Eine Nacht in Venedig“ , Braziliaan in “La Vie Parisienne” en Eisenstein in “Die Lustige Witwe”.

 

Naast opera heeft hij ook verschillende musicalrollen gezongen waaronder Freddie in “My Fair Lady” in Zürich en St. Gallen en schitterde hij in de titelrol in “Jekyll and Hyde” bij het Ballet van Vlaanderen. Hij zong de rol van Marius” in “Les Miserables” in Antwerpen en bij Joop vd Ende heeft hij in 42nd Street en 3 Musketiers gespeeld. In 2009 was Rein te zien als Kapitein von Trapp in de “Sound of Music” en in 2011 speelde hij de Elfenkoning Oberon in de musical “Droomvlucht”. In 2015 speelde hij wederom in de “Sound of Music”, maar nu in de rol van Max Dettweiler.

 

Rein legt zich de laatste 10 jaar steeds meer toe, op het vocaal opleiden van professionele zangers/artiesten. Hij heeft een eigen zangmethode ontwikkeld, de Vocal Core™, waarin hij lesgeeft. Hij geeft zangles op de ‘Frank Sanders Academie voor Muziek Theater’. Tevens is hij oprichter en directeur van zijn zangbedrijf ZangProfs B.V. (opgericht in 2016) en leidt hij zangdocenten op in de Vocal Core™. Op dit moment geven 16 zangdocenten in 14 verschillende steden zangles voor ZangProfs en organiseert ZangProfs B.V. zangworkshops door heel Nederland.

Workshop 3 : Ensemble singing

Martina Blok

Martina Blok

Martina Blok (voorheen Tineke), is werkzaam als zangeres, stemactrice, dirigent en soundhealer.

Opleiding: Martina studeerde aan het Fontys Conservatorium in de richting muziektheater (2001-2006) en had zangles van onder andere Edward Hoepelman, Margot Giselle, Eva Wilms, Robin van Beek en Miriam Venema.

Theater: Ze was te zien in Rembrandt de Musical (ensemble met cover Saskia), Dirty Dancing (ensemble met 3 covers) en Mamma Mia (2009 en 2019 ensemble met cover Donna en Tanja)

Muziek: Martina was drie jaar onderdeel van Nederlandse vocalgroup “The Junction”, met wie ze nationaal en internationaal tourde, winaar van een internationaal vocal festival werd en een album opnam (Right Down The Road).

Met vocal band “Guinevere” verzorgde ze optredens in Engeland en Nederland (o.a. Castlefest).

Dirigent: Van 2015 t/m 2022 begeleidde Martina de jongeren a cappellagroep “The Neighbours”. In 2021 werd “Luidkeels” opgericht, een gemengd koor uit Culemborg.

Stem: Sinds 2011 is Martina te horen in verschillende films en televisieseries. Ze speelt rollen in onder andere, Pokemon, De magische schoolbus, Baby Shark, Steven Universe en My Little Pony. In recente Disney films kun je haar horen in de koorpartijen, zoals in Frozen 2, Encanto, de remakes van The Lion King, Dumbo, Aladdin, De kleine Zeemeermin en de nieuwste bioscoopfilm die uitkomt in november 2023. Vorig jaar ging een grote wens in vervulling toen ze de Nederlandse vertolking van een hoofdrol mocht doen, in de film Disenchanted.

Als soundhealer maakt Martina gebruik van de bijzondere werking van klank, door de combinatie van haar stem en haar kristallen klankschaal.

Martina schrijft ook liedteksten. Voor eigen songs, amateurmusicals (Pay it forward, Enigami en Strijders) en met collega’s schreef ze voor Rajaton, een bekende finse vocalgroup.

Workshop 4 : Dance Workshop

Floor Bokkes 2

Floor Bokkes

Floor is een enthousiasteling voor wie het maken van choreografieën een uit de hand gelopen hobby is.
 
Floor heeft jarenlang danslessen gevolgd in verschillende stijlen en ook zanglessen gehad. Na haar middelbare school koos ze voor een studie biologie. Ze ontdekte hoe leuk het is om voor groepen te staan tijdens het geven van excursies op Terschelling.
 
Ondertussen bleef het dansen en zingen kriebelen. Uiteindelijk belandde ze bij musicalvereniging Sempre Sereno waar ze diverse producties meespeelde.
 
Ze kreeg de kans om te ondersteunen bij de choreografieën en ontdekte dat ze daar plezier uithaalde. Ze maakte choreografieën voor Shrek, Side Show en Our House. Ook maakte ze met Theater Ka de theatershow Spiegels. 
 
Floor is bekend met de werkwijze van Richard, omdat ze zelf bij diverse producties heeft meegezongen.
 
Het feit dat ze de bladmuziek kan lezen helpt haar om choreografieën te maken op de prachtige, complexe arrangementen.
 
Ze vindt het belangrijk dat de bewegingen de zang ondersteunen en dat de interpretatie en intentie kloppen. Floor draagt Phoenix Vocals een warm hart toe en was dan ook vereerd om dit jaar een dance workshop te mogen geven.