Merel Martens is a full-time choir leader, arranger, teacher and coach. In May 2015 she received a Master’s degree in ‘Vocal Leadership’ from the Royal Academy of Music (DK), studying with Jim Daus Hjernøe, with the highest possible honors. She is also influenced by colleagues such as Peder Karlsson (ex-The Real Group) and Roger Treece (co-writer Vocabularies – Bobby McFerrin). In the Netherlands Merel is well-known for her involvement in the award-winning vocal groups “Pitch Control”, “MAZE” and “VOÏSZ Vocal Projects”. She is also vocal coach for several professional groups: “The Junction” (NL), “Perpetuum Jazzile” (SI), “Vocalocity”(IL) and “The Keystones” (FR).
Merel has been inspired by The Real Group ever since The Real Group Festival in 2012, and has worked closely with Peder, Anders Edenroth & Katarina. She enjoys running workshops for choir leaders, coaching vocal groups and choirs, and especially working on Circlesongs, pop repertoire and vocal games. She aims to create a positive flow of energy in rehearsal and to keep all participants feeling safe and involved. Merel’s vocal leadership style draws strongly on the methods of her mentor Jim Daus Hjernøe and the notion of Vocal Painting.
In September 2014 Merel founded the “Dutch Organic Choir”: a group based on rotating leadership and partly-improvised original vocal music, unbounded by stylistic definitions. Since November 2015, Merel has brought the ‘Vocal Leadership’ method to two Dutch conservatories, educating choir leaders during courses and a master’s degree in this relatively new discipline. In June 2018 Merel was awarded ‘Best choir conductor of 2018’ by the Netherlands Choir Festival, and MAZE was awarded ‘best Choir of the Netherlands’.
Hans Cassa is afgestudeerd aan het Rotterdams Conservatorium in 1992 als uitvoerend en docerend musicus. Tegenwoordig draagt de school de naam Codarts, Hogeschool voor de Kunsten Rotterdam en van september 2014 tot september 2018 was hij daar hoofd van de afdeling Muziektheater.
Al gedurende zijn studie was hij betrokken bij diverse producties. Zo zong hij bij de jazz improvisatiegroep Tamam en het a capella kwartet The Oom Maw Maw.
Daarna zong hij bij Montezuma’s Revenge in de programma’s The Third Act and Blind Man’s Dream. De a capella popgroep bespeelde naast het Nederlandse theatercircuit ook de podia van België en Duitsland.
Hij verliet de groep in 1993 om in 2000 terug te keren en nog vier shows met de groep te maken, waaronder de bejubelde show Pop Art. Het speelgebied had zich inmiddels uitgebreid naar Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk en Montezuma stond in september 2006 een maand lang op het Fringe Festival in Edinburgh.
In de tussenliggende jaren speelde en zong Hans in de musicals Cats van Carré theaterproducties en My Fair Lady, Evita en Joe, de musical geproduceerd door Joop van den Ende theaterproducties.
Ook toerde hij een seizoen lang met Robert Long, als backing vocalist.
In het najaar van 2011 speelde Hans wederom bij Montezuma’s Revenge in het programma Montezuma’s Revenge Strikes Back, waarmee de terugkeer van de groep een feit werd. In 2013 volgde nog het programma Run.
Verder is hij actief met het vertalen van tekenfilms voor televisie en bioscoop, studiowerk, het arrangeren/componeren voor a capella groepen in binnen- en buitenland en het geven van workshops. Zo heeft Hans gewerkt met het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor waarvoor hij een prijswinnend arrangement schreef t.g.v. het 10e Europäische Jugendchor Festvial in Basel in 2016.
Ervaring
Zjon studeerde Kunst- en Cultuurwetenschappen toen hij merkte dat hij toch liever zelf op het toneel stond dan dat hij erover praatte. Hij ging zodoende tegelijkertijd lessen volgen aan de MusicAllFactory(MAF) in Tilburg. Daar vertrok hij in 2004 met zijn eerste musicalcontract op zak voor Sondheim’s Passion. Dat was de start van een aaneenschakeling van voorstellingen waar Zjon in mocht spelen.
Zo stond hij in het ensemble van Annie, Beauty and the Beast, The Sound of Music, Ciske de Rat, Soldaat van Oranje(2012) en Petticoat. Hij mocht mooie rollen spelen in Urinetown (Minister Dep), The Full Monty (Dave), Sister Act (Joey), Soldaat van Oranje (Chris, 2014), The Bodyguard (Tony), (Jon van Eerd’s) Harrie let op de Kleintjes (Koddebeier),
Disney’s The Lion King (Pumbaa) en in Mamma Mia! (Harrie Buys). Tijdens de corona-periode speelde hij verschillende rollen niet… Na die periode was Zjon als Resident Director betrokken bij The Sound of Music. In 2023 zal Zjon weer op het toneel te zien zijn in een tourende komedie. Hij mag nog niet zeggen wat, maar hij heeft er wel heel veel zin in!
Prijzen.
Voor zijn aandeel in Urinetown, Sister Act en The Full Monty werd Zjon genomineerd voor een John Kraaijkamp Musicalaward. Voor The Full Monty won hij het beeld ook daadwerkelijk in de categorie Beste Hoofdrol.
Opleiding: Pia studeerde aan de Brooking School of Ballet in London (’83 -’86) en nam in Oostenrijk (‘84/’85) deel aan Musicalcursussen o.l.v. Susi Nicoletti en Sam cayne. Zangles genoot ze bij Noëlle Turner, Carol Blaickner-Mayo, Edward Hoepelman, Alberto ter Doest en Thomas Blaylock en volgde een opleiding voor CVT. Al meer dan 20 jaar coacht Pia met grote passie aan alle scholen in Europa. En samen met Wendy Rundberg nu ook voor bedrijven.
Theater: Pia beleefde in Wenen (1992) haar internationale doorbraak met haar glansrijke vertolking van Elisabeth in de gelijknamige musical, om deze rol vervolgens in Scheveningen, Essen, Stuttgart en Berlijn te spelen. Ze creëerde hoofdrollen in nieuw geschreven musicals, zoals, Milady de Winter in 3 Musketiers Rotterdam, Berlijn en Stuttgart, Claire Zachanassian in de musicalversie van Der Besuch der alten Dame in Thun,(CH) en Wenen en Helena in Ein wenig Farbe in Wenen. Ze schitterde als Velma Kelly (Chicago) op Broadway en in de Londoner West End en in de eerste Nederlandse versie in Utrecht.
Verder speelde ze in binnen -en buitenland in Cabaret (Sally Bowles), Cats (Grizabella, Jellilorum, Demeter), Fosse (Soliste), West Side Story (Maria), Evita (Eva Perron), Les Misérables (Fantine), Grease (Rizzo), The Rocky Horror Show (Janet), Passion (Clara), Sunset Boulevard (Norma Desmond), We Will Rock You (Killer Queen), Rebecca (Mrs. Danvers), Next to Normal (Diana), Billy Elliot (Mrs. Wikinson), Spamalot (Lady of the Lake), The Addams Family (Morticia), Elisabeth in Concert (Elisabeth) op Paleis het Loo, Paleis Soestdijk en Palais Schönbrunn. En ze speelde als laatste in The Prom (DeeDee Allen)
Toneel: Master Class (Maria Callas), Kramer vs Kramer (Johanna), Other Peoples Money (Kate), Jane Eyre (Jane Eyre) en Savannah Bay (Dochter).
TV: Dramaserie’s Wilhelmina en Annie M.G. (Conny Stuart) en OWNM (gastrol).
Pia was coach en panellid (2007-2011) en Hoofd-Jury (2021) bij de Nederlandse TV talentenshow Op Zoek Naar Evita, Joseph, Mary Poppins, Zorro en Maria en de Duitse TV talentenshow Ich Tarzan, Du Jane.
Diversen: In 2016 verscheen haar boek Augenblicke aus dem Barock (3 talig), in 2017 haar solo-CD After all this time en in 2020 produceerde ze de DVD van Ein wenig Farbe. Pia heeft ook internationaal diverse (ere-) prijzen in de wacht gesleept, o.a. de Johnny Kraaijkamp Oeuvre Award.
Ambassadeurschap: Ingeborg Douwes Stichting, Make-a-Wish Nederland, Musiccare en de Geraaktdoorkanker-lijn.